Förvalta kylsystemet med propylenglykol före vintern kommer
Det lönar sig icke att vara lat och mena på att man inte behöver byta kylarvätskan för att den är long life och det likväl är långt till vintern. Det är rentav icke så svårt att själv mixa proylenglykol med vatten och därpå hälla på i fordonets kylsystem.
Med propylenglykol så får man flera viktiga fördelar
Med monopropylenglykol så får man flera viktiga funktioner. Glykol fungerar som frostskydd så att man klarar temperaturer på ned till -30 utan att fordonet står still. Med etylenglykol så får man det bästa frostskyddet men det rör sig endast om några graders skillnad från en blandning med propylenglykol.
En annan sak som är bra med glykolen är att man får ett korrosionsskydd. Det gäller ju att skydda kylsystemet från rost och dessutom från avlagringar som kan demolera både kylare och motor. Det går att jämföra med glykolmätare hur mycket som finns kvar men rent praktiskt så bör man göra fräscht och byta glykolen vartannat år.
Det är även så att man med kylarglykol får en högre kokpunkt på kylarvätskan. Beroende på hur man blandar glykolen med vatten så kan man komma upp i över 100 grader.
Använd den ultimata typen av kylarglykol i ditt fordon
Ska man köra på propylen alternativt på etylen? Detta är en fråga som man kan ställa sig. Frågan är om inte etylenglykolen borde förbjudas pga. sin toxicitet och vad den kan ställa till med när bilen en dag skrotas. Djur slickar i sig ämnet och dör.
Den som vill kan köpa en fullständigt ofarlig, livsmedelsgodkänd propylenglykol och använda i kylaren. Ett livsmedel som inte kan skada djur och natur.
Något som påverkar vad som blir bäst är den metall som finns i motorn. Ifall man till exempel har aluminium i motorn så finns det glykoltyper som kan förstöra materialet och dessa ska man då undfly.
Man bör likaså undvika blandningar av olika glykolsorter helt enkelt därför att de kan ha tillsatser som reagerar på fel sätt med varandra. Detta kan nämligen resultera I att man skadar kylaren. Ifall det bildas klumpar i blandningen så kan detta bilda stopp i systemet vilket icke är bra.
Ifall du ej vet vilken typ av glykol som finns just nu i ditt fordons kylarsystem så är det bara att skölja ur systemet och därefter börja om. Färgerna som du ser på glykolprodukten har ingenting med själva propylenglykolen att göra. Färgen är en tillsats från tillverkaren som ger produkten mer personlighet.
Kom ihåg att glykolprodukter kan vara avsevärt farliga
Även om en viss produkt marknadsförs som giftfri kylarvätska så ska du vara medveten om att den här produkten ska förvaras långt bort från barn samt djur. Etylenglykolen har en söt smak men är ofattbar giftig så den ska aldrig komma i närheten av nyfikna barn!
Om du tycker att det verkar krångligt och lite farligt att blanda själv så är det måhända lättare och säkrare att skaffa färdig kylarvätska som du fyller på med för att sedan slänga förpackningen så att du slipper ha något farligt på hyllan i garaget.
Den färdiga vätskan är ingen dyr produkt och därmed så kan man icke anföra att det finns någon ekonomisk orsak till att skjuta upp det där med att byta glykolen. Det är sannerligen inte en invecklad sak och samtidigt något som fordonet mår så pass bra av då det blir riktigt kyligt utomhus.