För vem är Atkinsdieten passande?

Atkinsdieten är känd för att den är passande för olika personer. Vi har alla olika förutsättningar och lever under särskilda villkor samt omständigheter. Då och då kan det betyda begränsningar i levnadssätt, och att exempelvis inleda Atkinsdieten är följaktligen inte självklart för samtliga med tanke på de risker dieten kan medföra för en del.

Den som lätt blir bitter och trött av blodsockersvängningar bör undvika Atkinsdieten. Samma sak beträffar den som har en utökad risk för hjärtsjukdom och har mindre bra kolesterolvärden. Det beror på att man enligt dieten äter stora mängder fett. Dock har inte detta samband i förhållande till den ökade risken kunnat bevisas i tillräckligt hög grad och samtidigt hävdar en del forskare motsatsen, d.v.s. att det inte alls föreligger någon risk.

Den senaste tiden har det t.o.m. visats att det kommit åtskilliga positiva rapporter. Men experter rekommenderar likväl att man bör förhålla sig avvaktande till Atkinsdieten om man har hjärtsjukdom eller sämre kolesterolvärden till dess forskningen pekar åt samma håll och sålunda blivit mer etablerad.

Det finns massor fördelar med en lågkolhydratkost. Den fjärde fasen inom dieten innebär exempelvis ett levnadssätt med jämvikt mellan näringsintag och fysisk aktivitet. Stundvis kan det vara svårt att bli motiverad, och inte sällan bryter människor dieter allt för tidigt.

Atkinsdieten är passande för den som inte ser det som en förlust att inte få frossa i pasta och bröd och som uppskattar tydliga regler. När man väl har vant sig med dieten så brukar suget efter exempelvis pasta vara försvunnet. Den som hellre drar ner på kolhydrater kan istället njuta mer av en fet sås eller varför inte en aning vispgrädde.

Atkinsmetoden är även lämpad för vegetarianer och veganer. Därtill erbjuder Atkinsmetoden ett utbud av mat som passar att äta när man är ute och reser och kommer i kontakt med diverse snabbmatställen och annorlunda typer av restauranger. På så vis kan Atkinsdieten ses som väldigt smidig.

Det är just flexibiliteten i dieten som gör den lämpad för massor människor. Bra atkinssajt Den som äter i enlighet med Atkinsdieten kan även vara flexibel mellan faserna och skifta dem sinsemellan. Till exempel kan en del människor vara i behov av mer tid än andra i induktionsfasen för att uppnå ketos. Och människor i den sista fasen, den så kallade underhållsfasen, måhända måste återgå till induktionsfasen för att uppge ytterligare ett exempel.